کد خبر 1207999
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
درخواست بایدن برای اقدام در زمینه تغییرات آب و هوایی

رئیس جمهور آمریکا شنبه در بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی و در دوران جنگ جهانی اول را برسمیت شناخت.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت.

بایدن در بیانیه خود گفت: «هر سال در این روز، ‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود نوشت که در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند. برخی کشورها در سال‌های گذشته، ادعا کرده‌اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب کشتار ارامنه شده و از آن بعنوان نسل‌کشی یاد کرده‌اند. این در حالی است که ترکیه قویا هرگونه ادعای نسل‌کشی ارامنه را رد کرده و برسمیت شناختن این موضوع را خصمانه دانسته است.

ترکیه که یکی از متحدان اصلی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید، بارها به واشنگتن درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه هشدار داده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری‌ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

بایدن در بیانیه امشب خود از لفظ نسل کشی برای این رویداد استفاده کرده است، عبارتی که رؤسای جمهور سابق آمریکا از آن استفاده نکرده بودند. روز چهارشنبه گذشته بیش از ۱۰۰ عضو کنگره آمریکا، در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند که به طور رسمی رویداد ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ را «نسل کشی» توصیف کند.

بیانیه روز شنبه بایدن، ‌ هیچ مفاد قانونی علیه ترکیه به همراه نخواهد داشت و حتی اگر وزارت امور خارجه آمریکا اقدام به صدور بیانیه رسمی در این باره کند اما هیچگونه تحریم یا پیامدی را علیه آنکارا به همراه نخواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    14 15
    وای رجب،وای رجب،وای رجب
  • محمود IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    18 15
    اینا از پیروزی آذربایجان و آزادسازی قره باغ با پشتیبانی ترکیه دارن میسوزن، چه طور این همه سال به رسمیت نشناختن
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    16 17
    کارت های ارمنستان تمام شد .
    • ناشناس IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      7 7
      احسنت بهترین کامنت رو جنابعالی گذاشتین
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    17 5
    بایدن چرا مانع کشتار مردم یمن نمیشودیا حداقل محکوم کند آیابه رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه آنهارا زنده میکند یا صرفا سوءاستفاده ازیک واقعه تاریخی است بعنوان یک حربه سیاسی چون ترکیه در مواردی با منافع امریکا همخوانی ندارد
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      4 11
      کدوم کشتار؟کیهان زیاد خوندی؟
  • * JP ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    11 12
    امریکا در سال ۱۹۱۹ هئیتی ۵۰ نفره به ریاست ژنرال جیمز هاربارد برای بررسی اداعای دروغین نسل کشی ارامنه به امپراطوری عثمانی میفرستد این ژنرال تمامی نقاط آناتولی /شرق و شمال شرق تورکیه رو تفتیش و با ارمنی ها دیدار میکنه و مشخص میشه که در سراسر اون مناطق این ارمنی ها هستند کهبه روستا های مسلمان نشین حمله و مردم عادی رو قتل عام میکنند (با همکاری جاسوسان روسی و انگلیسی) در کتاب خاطراتش مینوسید از یک ارمنی مقیم پاریس پرسیدم اوضاع در آناتولی چگونه هست؟ گفت :خیلی وخیم من خودم ۲ بار به قتل رسیدم
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 5
    این بیانیه یعنی دیگه زورشون به ترکیه نمیرسه
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 5
    سوزش جنگ قره باغ تا عمق آمریکا پیش رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس